Manuskrypty – laboratorium skryptora.
Jak zostać królem?
Podczas lekcji zastanowimy się jak powstawały średniowieczne księgi. Z jakich materiałów były tworzone? Czy był to szybki i tani proces? Kim były osoby, które umiały ręcznie sporządzić piękne, historyczne teksty, które możemy oglądać na wystawie? Podczas spotkania zmierzymy się z tym, czym są manuskrypty, a podczas warsztatów plastycznych, sami wcielimy się w rolę uzdolnionych, średniowiecznych skryptorów.
Damy, smoki i rycerze
Średniowiecze to epoka z przeszłości, która jest niezwykle inspirująca. Do dziś o kimś, kto postępuje szlachetnie i jest dobry, powiemy że jest „jak rycerz”, że „zachowuje się po rycersku”. Na lekcji muzealnej zajrzymy do pieczary smoków i spróbujemy uratować niewinne damy z opałów. Zastanowimy się, kim był średniowieczny rycerz, jakimi zasadami się kierował, co robił i gdzie mieszkał? Porozmawiamy sobie o obyczajach średniowiecznego rycerstwa, turniejach rycerskich i waleczności rycerzy. Dodatkowo poznamy czym jest herb, do czego służył, skąd się wzięły. Kto nosił herby i dlaczego były bardzo ważne?
Jak zostać królem?
Każdy kiedyś marzył o tym by zostać królem, bądź królową. Podczas tej lekcji, chociaż na kilka chwil stanie się to możliwe. Celem zajęć jest przybliżenie obrzędu koronacyjnego królów polskich. Uczniowie zapoznają się z losami polskich regaliów, przyjrzą się pamiątkom po królach polskich prezentowanych w muzeum, będą również mieli możliwość na własnej skórze poczuć ciężar płaszcza koronacyjnego, korony i berła królewskiego. Dodatkowo poznamy czym są herby, do czego służyły, skąd się wzięły. Kto nosił herby i dlaczego były bardzo ważne?
Życie codzienne w średniowieczu
Na tej lekcji muzealnej wspólnie zastanowimy się, jak wyglądało życie codzienne w czasach średniowiecznych. Wiemy, że król ze swoim dworem spędzał czas na zamkach, natomiast jak wyglądało życie zwykłego człowieka? Jak spędzano wtedy swój wolny czas? Czy każde dziecko mogło uczyć się w szkole? Czy można było zadzwonić do przyjaciela, aby omówić się na spotkanie? Podczas lekcji muzealnej, na przykładzie Krakowa poznamy tradycje i obyczaje średniowiecznych miast i wsi. Dowiemy się czym są herby, do czego służyły, skąd się wzięły. Kto nosił herby i dlaczego były bardzo ważne?